Het krachtige lijnenspel van Pavel Balta

Moldavië

Pavel Balta is geboren in 1993 in Chisinau, de hoofdstad van Moldavië. Hij studeerde grafisch ontwerp en illustratie in de Roemeense stad Iasi. In 2015 kwam hij als uitwisselingsstudent (Erasmus) naar België. In Hasselt aan de PXL behaalde hij een master in beeldende kunst en grafisch ontwerp. Momenteel woont en werkt hij in Brussel.

Pavel is een veelzijdig kunstenaar met werk in de openbare ruimte, performances, beeldhouwwerk en grafisch werk.

I was here

In 2021 liep hij in de kijker met het project “I was here”. In de Hasseltse wijk Ter Hilst beschilderde hij de tunnel onder de expresweg die de wijk in twee deelt. Het werd een grote collage met afbeeldingen van buurtbewoners zelf en wat die buurtbewoners belangrijk vinden.  Pavel vertelt: “Eén buurbewoner wou zelf niet in beeld, naar eigen zeggen om religieuze reden. Hij was wel trots op zijn mooie horloge, daarom staat dat er op.”

Dit werk in de openbare ruimte bracht bewoners samen en gaf ze een gevoel van eenheid en kameraadschap. Ze deelden hun levenservaringen, hun verhalen en herinneringen. Hierdoor werd het iets van hun allen samen, doordrongen van een collectieve geest.

Ice cream guy

Deze performance vond plaats op Pukkelpop in 2018 en was ook te zien op een tentoonstelling in museum de Reede in Antwerpen. Verkleed als ijsventer, achter een ijskarretje, verkocht Pavel kunstige ijsjes in keramiek. Kopers moesten niet betalen met geld, maar wel, net als Faust, met hun ziel. Het contract werd ter plekke ondertekend. 

Deelnemers werden op deze manier uitgedaagd zicht te verdiepen in de raadselachtige wereld van de kunst en dan met name over de cruciale vraag: wat is kunst waard? Heb ik er mijn ziel voor over? Uiteindelijk zetten 1200 mensen de stap en verkochten hun ziel voor een kunstig ijsje.

Sunday morning

Deze linosnede uit 2018 met de lijmsnuivende jongen toont de bijzondere grafische techniek van Pavel Balta. Hij vult vlakken op met lijnen. Dit geeft een speciale dynamiek en dwingt tot anders kijken. Spiralende lijnen leiden de kijker naar een centraal punt, vaak midden in het gezicht van de personages (die de toeschouwer even vaak ook rechtstreeks aankijken).

Door de achtergrond op te vullen met lijnen kan hij in die achtergrond ook nieuwe beelden verwerken. In dit werk duiken achter de jongen tekenfilmfiguren op zoals SpongeBob en Homer Simpson, figuren waarop die jongen waarschijnlijk dol was in zijn (toen nog) onschuldige kindertijd.

Sunday morning (linosnede)

De lijmsnuivende jongen is een beeld uit Pavels geboorteland Moldavië. Het drukt zijn bekommernis en zorg uit over de harde realiteit waarin deze jongere leeft. Maar in dit werk – net als andere – omhult hij dit harde beeld met de zachte deken van humor en ironie. Dat maakt het draaglijk. En het toont tevens de artistieke kwaliteit van dit en de andere werk van Pavel Balta, hoe hij beelden en symbolen bij elkaar brengt die de toeschouwer op het verkeerde been zetten en hem of haar dwingen hun eerste interpretatie te herzien.